Bestand van MultiSafepay importeren in Acumulus
Uw mutaties of transacties uit MultiSafepay importeren en verwerken gaat heel eenvoudig. Volg onderstaand stappenplan in Acumulus en u zult merken dat de verwerking heel prettig en gecontroleerd verloopt.
- Kies in het hoofd-menu voor Overzichten .
- Kies voor Geïmporteerde bankmutaties.
- Kies Nieuw bestand importeren.
- Selecteer het bestand van uw bank of betaaloplossing.
- Kies uw bank/leverancier (MultiSafepay) en de rekening in Acumulus die overeenkomen met uw bank- of tussenrekening.
- Kies Bestand importeren.
- Als het bestand klopt, komt u weer terug in het mutatie-scherm.
- Kies een mutatie of transactie.
- Selecteer in het lijstje hoe u deze mutatie of transactie wilt boeken (dus wat voor boeking het is).
- Klik op Boeken en vervolgens staat in het hoofdscherm de boeking klaar met zoveel mogelijk gegevens ingevuld..
- U maakt boeking definitief door de boeking op te slaan.
- Klik als de boeking is gedaan in het mutatieoverzicht op Deze mutatie is geboekt. Daarmee wordt deze verwijderd van de lijst en kunt u de mutatie niet nog een keer boeken.
Inzicht en controle met een aparte rekening
- U maakt in Acumulus een aparte (tussen)rekening aan voor MultiSafepay.
Dit kan via Beheer » Rekeningen. Noem deze bijvoorbeeld "Rekening MultiSafepay". - Vervolgens boekt u elke met MultiSafepay betaalde verkoopfactuur ten gunste van deze rekening.
- U boekt de door MultiSafepay in rekening gebrachte transactie-, of bemiddelings-kosten, als zakelijke uitgave ten laste van deze MultiSafepay-tussenrekening.
Als het goed is ontvangt u hier periodiek een normale factuur van MultiSafepay voor. - Tot slot verwerkt u de uitbetalingen van MultiSafepay als interne overboeking. U boekt dan van uw MultiSafepay-tussenrekening naar uw zakelijke rekening in Acumulus.
Deze interne overboekingen kunt u uitvoeren vanuit de speciale boekingen.
Over deze methode
Binnen Acumulus is er voor gekozen om juist niet automatisch uw bankmutaties of transacties te importeren. Het automatisch importeren van deze gegevens in boekhoudpakketten betekent vaak niet meer dan het inladen in het zogenaamde bankboek. Hierna dienen alle bankmutaties of transacties veelal handmatig afgeletterd te worden omdat veel essentiële informatie ontbreekt.
- welke kostenplaats van toepassing is.
- welke kostensoort van toepassing is.
- met welk btw-tarief gerekend is.
- of de aankoop (willekeurig) afgeschreven dient te worden.
Indien u een afwijkend saldo hebt op uw rekening
- 2024
- heel jaar
- alle posten
- alle kostenplaatsen
- de rekening met het verschil