Handleiding Acumulus
Terug naar alle onderwerpenWettelijke rente en administratiekosten
Wettelijke rente is de rente die een
schuldeiser volgens de wet kan eisen van iemand die een
betalingsachterstand heeft (schuldenaar).
Er zijn twee soorten
wettelijke rente:
Wettelijke rente voor
handelstransacties
Dit is de wettelijke rente voor alle
transacties tussen ondernemingen en overheidsinstanties of tussen
ondernemingen en overheidsinstanties onderling
(handelstransacties).
Wettelijke rente voor
niet-handelstransacties
Dit is de wettelijke rente voor alle
transacties waarbij een particulier of consument is betrokken
(niet-handelstransacties).
Contractuele of wettelijke
rente:
Wanneer een schuldeiser in de algemene voorwaarden
of overeenkomst met de schuldenaar de hoogte van de rente vastlegt,
is er sprake van contractuele rente. Als deze rente lager is dan de
wettelijke rente, wordt deze vervangen door de wettelijke rente. Als
er geen contractuele rente is, geldt de wettelijke rente voor
handelstransacties of niet-handelstransacties.
Hoogte
wettelijke rente:
De wettelijke rente voor
handelstransacties wordt elk half jaar automatisch gewijzigd. Sinds 1
januari 2014 is de wettelijke rente voor handelstransacties
8,25%.
De wettelijke rente voor niet-handelstransacties
wordt elk half jaar vastgesteld bij Algemene Maatregel van Bestuur
(AMvB) en gepubliceerd in het Staatsblad. Sinds 1 januari 2014 is de
wettelijke rente voor niet-handelstransacties 3%.
Wettelijke
rente en administratiekosten toepassen in Acumulus
Voordat u
wettelijke rente aan uw klant kunt berekenen moet u er rekening mee
houden dat er een heel traject aan vooraf zal gaan. Tevens moet
opgemerkt worden dat dit traject in Acumulus niet geheel vanzelf zal
verlopen en veel aandacht en zorgvuldigheid van u zal
vergen.
Hieronder in 4 stappen een voorbeeld van het
traject dat u zou kunnen voeren in Acumulus en volgen na het
uitblijven van de betaling van een factuur. Wanneer u het traject
voor het berekenen van administratiekosten en de wettelijke rente in
gaat, moet u voor het versturen van de volgende
herinnering/aanmaning/sommatie, het factuursjabloon bij de relatie
aanpassen. Ga hiervoor naar Relaties en selecteer de betreffende
relatie. Pas nu op Blad 2 het factuursjabloon aan en klik op opslaan.
Zo kunt u ook makkelijk zien welke herinnering u als laatste hebt
gestuurd.
Stap 1: Herinnering
Bij een
herinnering maakt u de klant attent op het uitblijven van de betaling
en verzoekt u de klant binnen x dagen alsnog voor betaling zorg te
dragen. U kunt hiervoor het standaard factuursjabloon in Acumulus
gebruiken, voor aanpassing van de tekst gaat u naar het tabblad
‘Herinnering’.
Stap 2: Tweede Herinnering
Maak een nieuw
factuursjabloon aan via Beheer > Factuursjablonen. U kunt uw
standaard factuursjabloon openen en vervolgens onder aan het scherm
klikken op “maak een kopie van dit sjabloon”. Zo staan al uw
gegevens en bijvoorbeeld een logo al zoals u het graag wilt. Op het
eerste tabblad kunt u de naam van het sjabloon aanpassen in “Tweede
herinnering” en bij het tabblad Herinnering past u de tekst aan:
zorg er voor dat de tekst dringender is dan de tekst van de
gewone/eerste herinnering.
Stap 3: Aanmaning
Volg de stappen zoals omschreven bij
Stap 2, u gebruikt ook hier het tabblad Herinnering! Zorg er nu voor
dat u in de tekst een verwijzing maakt naar de wettelijke rente.
Bijvoorbeeld: Indien uw betaling wederom uitblijft zijn wij
genoodzaakt het factuurbedrag te verhogen met administratiekosten
(bedrag x Euro excl. btw) en de wettelijke rente.
Stap 4: Laatste aanmaning/sommatie
Volg de stappen
zoals omschreven bij Stap 2, u gebruikt ook hier het tabblad
Herinnering! Bij de laatste aanmaning/sommatie zorgt u voor een
gebiedende tekst en kunt u uw klant alvast in gebreke stellen indien
er geen betaling volgt. Eventueel kunt u deze sommatie ook
aangetekend per post versturen en melding maken dat u de vordering
uit handen geeft als betaling nog langer uitblijft. U verhoogt het te
betalen totaalbedrag met de wettelijke rente en de
administratiekosten. Let op: de wettelijke rente is BTW-vrij, maar
voor de administratiekosten geldt hetzelfde BTW-tarief als berekend
over de geleverde goederen en/of diensten.
Wat te doen bij
ontvangst van wettelijke rente en administratiekosten
Als de
klant naast het factuurbedrag tevens rente en administratiekosten
heeft betaald, maakt u voor dit bedrag een nieuwe factuur aan. De
administratiekosten voert u inclusief btw in en de wettelijke rente
btw-vrij.
U kunt er eventueel voor kiezen om een extra
kostenplaats “bijzondere opbrengsten” (via Beheer >
Kostenplaatsen) aan te maken en deze opbrengsten daar op te boeken.
Zo houdt u inzichtelijk wat de reguliere omzet is en welke de
bijzondere opbrengsten zijn.