Handleiding Acumulus

  •   Terug naar alle onderwerpen

    Kosten verdelen over periodes


    Transitorische posten, ofwel bedragen verdelen over meerdere periodes

    Als u in Acumulus een groot bedrag wilt verdelen over meerdere periodes, zoals bijvoorbeeld een jaarpremie van verzekeringen, dan kunt u onderstaande methode hanteren:

    Maak een extra rekening aan via Beheer > Bank- en Girorekeningen en noem deze 'Tussenrekening kosten'.

    BTW-vrije kosten

    Maak een interne boeking van zakelijke rekening naar 'Tussenrekening kosten' op het moment van betalen van de rekening.

    Boek een zakelijke uitgave voor 1/12 van het bedrag, selecteer herhaling elke maand , zet de BTW op BTW-vrij, selecteer als rekening 'Tussenrekening kosten' en zet de status op betaald. In elke maand wordt nu in de Verlies- en Winstrekening een bedrag geboekt.

    BTW-belaste kosten

    Maak een zakelijke uitgave met als factuurdatum de datum van de rekening en zet de status op betaald met de juiste betaaldatum, waarbij u de zakelijke rekening selecteert. Ofwel u boekt een 'gewone' zakelijke uitgave om de BTW in de juiste periode te kunnen verrekenen en de zakelijke rekening voor  het juiste bedrag te laten afnemen.

    Op dezelfde datum boekt u een negatieve zakelijke uitgave (dus bedrag met een min er voor), u zet de BTW op BTW-vrij, selecteert als rekening 'Tussenrekening kosten' en zet de status op betaald, met als betaaldatum dezelfde datum als de factuurdatum. Met deze boeking haalt u de totale kosten uit deze periode.

    Hierna boekt u een zakelijke uitgave voor 1/12 van het bedrag, selecteer herhaling elke maand , zet de BTW op BTW-vrij, selecteer als rekening 'Tussenrekening kosten' en zet de status op betaald. In elke maand wordt nu in de Verlies- en Winstrekening een bedrag geboekt.

    Tip: als u per kwartaal een bedrag wilt boeken kunt u uiteraard ook ¼ van het totale bedrag invoeren en herhaling elk kwartaal selecteren.