Handleiding Acumulus

  •   Terug naar alle onderwerpen

    Investering aanpassen


    Acumulus berekent automatisch de afschrijvingen en balanswaarden wanneer u een Nieuwe zakelijke uitgave boekt.

    Het kan echter noodzakelijk zijn om hier wijzigingen in aan te brengen omdat:

    1. er in het verleden anders is afgeschreven dan Acumulus heeft berekend;
    2. er willekeurig afgeschreven is of dient te worden;
    3. een investering versneld dient te worden afgeschreven vanwege verkoop, diefstal of bijvoorbeeld defect.

     

    In eerste instantie dient de investering geboekt te zijn als een Nieuwe zakelijke uitgave waarbij u kiest voor de optie: dit is een investering met afschrijving over meerdere jaren. Gebruik de originele datum van aanschaf.

    Open de boeking in een willekeurig overzicht (bijvoorbeeld de Balans met Toon inhoud). U kunt de afschrijvingen en balanswaarden op twee manieren aanpassen:

    1. handmatig;
    2. met het Hulpscherm om afschrijvingen opnieuw te berekenen.

     

    Handmatig

    In het scherm van de boeking gaat u naar het tabblad V&W. Door op een afschrijvingsregel te klikken, wordt deze geopend in een nieuw schermpje waarin u de gegevens kunt aanpassen.

    U kunt wel regels verwijderen maar niet toevoegen! Let er vervolgens op dat wanneer u de afschrijving aanpast in een bepaald jaar, de corresponderende balanswaarden ook gewijzigd dient te worden in het tabblad Activa.

    Deze methode is niet aan te raden voor gebruikers die niet goed weten wat de relatie is tussen afschrijving en resterende balanswaarde.

     

    Semi-automatisch

    Onderaan het tabblad V&W alsook het tabblad Activa staat een knop met de naam: Hulpscherm om afschrijvingen opnieuw te berekenen.

    Met dit scherm kunt u eenvoudiger aanpassingen doen aan de afschrijfstaat van de investering met behoud van het logische totaal en de balanswaarden.

     

    Het voordeel van dit scherm is dat:

    1. u een ander aantal jaren kunt selecteren;
    2. de restwaarde kan worden aangepast;
    3. u per jaar een percentage of een bedrag kunt opgeven;
    4. de corresponderende balanswaarden meteen wordt uitgerekend;
    5. bewaakt wordt dat het totaal van afschrijvingen klopt.

     

    Voorbeeld

    U hebt een auto gekocht in 2011 en u hebt deze ingevoerd als een investering met afschrijving over 10 jaar met een restwaarde van 1000 euro.

    Er staan dan 10 of 11 afschrijvingen van 2012 tot/met 2020 of 2021.

    Nu hebt u de auto verkocht in 2013. De afschrijvingen van 2011 en 2012 moeten dan hetzelfde blijven maar in 2013 moet alles worden afgeschreven en alle afschrijvingen van 2014 en verder dienen te worden verwijderd.

    1. Met het hulpscherm maakt u van aantal jaren 3 zodat alleen 2011, 2012 en 2013 staan vermeld.
    2. De restwaarde zet u op 0 want er is geen restwaarde (u boekt tevens een verkoopfactuur).
    3. De afschrijvingen van 2011 en 2012 maakt u gelijk aan de oude boeking.
    4. De afschrijving van 2013 maakt u zodanig dat er onderaan 0 komt te staan.