Handleiding Acumulus
Terug naar alle onderwerpenBOL.com, Etsy
De onderstaande methode geldt ook voor Etsy.
Maak voor BOL.com een aparte rekening aan bij:
-> Beheer -> Rekeningen en kas
BOL.com stelt eens in de zoveel tijd een credit-factuur op voor u waarin de omzet wordt vermeld alsook de kosten van BOL.com die op dezelfde factuur in mindering worden gebracht. Het verschil betaalt BOL.com aan u uit.
Hoewel u één bedrag ontvangt, zijn er twee verschillende dingen gebeurd:
- u hebt omzet gemaakt (via BOL.com);
- u hebt kosten gemaakt voor de diensten van BOL.com.
Dit dient gescheiden geboekt te worden.
Stap 1
Boek alle omzet die u hebt gemaakt via BOL.com met een Uitgaande factuur.
- gebruik een relatie met bijvoorbeeld de naam 'Diverse klanten BOL.com';
- boek de omzet voor het hele bedrag dat uw klanten hebben betaald via BOL.com, dus niet het bedrag dat BOL.com aan u uitkeert want daar zijn kosten vanaf gehaald;
- let er op dat u het juiste btw-tarief hanteert;
- hebt u omzet met zowel 9% als 21% btw, maak dan twee aparte regels in de omzetfactuur, één voor de totale omzet belast met 9% en één voor 21%;
- kies bij Rekening de rekening voor BOL.com;
- zet de factuur op Betaald en kies als betaaldatum de datum van de credit-factuur van BOL.com.
U hebt nu uw omzet geboekt waardoor het saldo van uw BOL.com-rekening omhoog is gegaan. Ook de btw is nu goed verwerkt in uw administratie.
Stap 2
- BOL.com geeft bij elke credit-factuur die aan u wordt verstrekt tevens aan welke kosten aan u in rekening worden gebracht, deze kosten boekt u als een Zakelijke uitgave met btw 21%;
- kies bij Rekening de rekening voor BOL.com;
- zet de uitgave op Betaald en kies als betaaldatum de datum van de credit-factuur van BOL.com, deze uitgave hebt u immers betaald met uw tegoed op uw BOL.com-rekening.
Stap 3
Het verschil van uw omzet en de kosten van BOL.com staat als het goed is, als saldo op uw BOL.com-rekening in Acumulus. Wanneer BOL.com dit uitkeert, is dat een Interne overboeking van de rekening BOL.com naar uw gewone zakelijke rekening.